Uczniowie klas: I technikum żywienia i usług gastronomicznych oraz technikum architektury krajobrazu wzięli udział w projekcie „Uniwersytet otwarty”
Projekt jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III, Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
Celem głównym projektu było opracowanie 8 programów kształcenia przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego, skierowanych do uczniów I klas szkół średnich w wieku 15-16 lat, które zwiększyły stopień rozwoju ich kompetencji kluczowych, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa, a następnie zostały zrealizowanie w oparciu o cyklu 8 działań dydaktycznych.
Celem projektu był rozwój wielorakich kompetencji, w tym przede wszystkim:
- kompetencji pozwalających na: rozbudzaniu ciekawości poznawczych uczestników;
- stymulowanie intelektualnego, aksjologicznego i społecznego rozwoju młodego pokolenia;
- inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania zainteresowań i pasji;
- propagowanie kultury innowacyjności -zapoznanie ze środowiskiem akademickim i uczelnią, jako miejscem naukowego oglądu rzeczywistości;
- integrację lokalnej społeczności wokół ośrodków akademickich przez stworzenie warunków do prowadzenia zorganizowanych, pozaszkolnych zajęć edukacyjnych, popularyzatorskich,
a także wsparcia działalności i podwyższenia, jakości już prowadzonych zajęć.
Uniwersytet Otwarty SGGW jest formą kształcenia ustawicznego dla wszystkich osób zainteresowanych pogłębianiem swojej wiedzy i umiejętności. UO SGGW powstał w celu realizacji
i propagowania idei edukacji przez całe życie. UO SGGW zapewnia słuchaczom możliwość uczestnictwa w prowadzonych przez kadrę naukową i dydaktyczną kursach, bez względu na posiadane wykształcenie, wiek oraz kwalifikacje zawodowe. Oferta kursów zawiera szerokie spektrum propozycji z wielu dziedzin wiedzy: nauk technicznych, społecznych, przyrodniczych, o żywności i żywieniu oraz języków obcych.
Zajęcia przeprowadzone przez Uniwersytet Otwarty SGGW obejmowały dwa bloki tematyczne "Zwierzęta i my" oraz "Jak się dobrze żywić", w ramach których przeprowadzono zajęcia "Warsztaty
z architektury krajobrazu", "Alpaka to więcej niż zwierzę", "Świadomy konsument żywności" oraz "Czy wiemy co jemy".
Ponadto, uczestnicy projektu brali udział w trzydniowym mentoringu w zakresie kompetencji społecznych i przedsiębiorczości. W ramach wspomnianego mentoringu uczestnicy projektu otrzymali merytoryczną pomoc i wsparcie przy tworzeniu autorskiego wykładu stanowiącego swoistą formę autoprezentacji. Uczestnicy projektu, w ramach realizowanych na terenie uczelni działań, poznali środowisko akademickie i uczelnię jako miejsce naukowego oglądu rzeczywistości.
Jolanta Nafalska