Wiosna tego roku zaowocowała dwoma międzynarodowymi mobilnościami, które objęły swoim zasięgiem w sumie aż 47 uczniów naszej szkoły! Projekty odbyły się we Włoszech i Grecji. Pierwszy z nich realizowany był w ramach akredytacji przyznanej nam w Programie Erasmus+, a drugi – dzięki finansowaniu z funduszy programu FERS (Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego).
Nasza szkoła od lat angażuje się w działania w obszarze zapewniania uczniom i nauczycielom możliwości dokształcania się w ramach europejskich mobilności. Dzięki przyznanym nam funduszom dajemy możliwość coraz większej grupie wzięcia udziału w projektach, które mają wszechstronny wpływ na kształcenie kadry pedagogicznej i młodzieży, także tej ze zmniejszonymi szansami, która zawsze otrzymuje w procesie rekrutacji dodatkowe punkty, pozwalające im korzystać z walorów wartościowych działań edukacyjnych.
W tym roku głównymi celami realizowanych projektów były:
- Wzrost kompetencji kluczowych na poziomie ponadpodstawowym z naciskiem na: językowe (głównie język angielski), cyfrowe, społeczne, osobiste i kulturowe.
- Wzrost wiedzy przedmiotowej, w szczególności z: informatyki, geografii, historii i wiedzy o społeczeństwie.
- Wzrost kompetencji osobistych dzięki pracy w ramach metody projektowej w międzynarodowym środowisku oraz późniejszym działaniom promocyjnym i upowszechniającym.
- Wzrost kompetencji nauczycieli z zakresu wiedzy dydaktycznej i nabycie umiejętności korzystania z innowacyjnych narzędzi edukacyjnych dzięki wymianie dobrych praktyk.
- Zapewnienie równych szans edukacyjnych poprzez eliminowanie barier oraz stworzenie środowiska edukacyjnego, które aktywnie wspiera uczniów o mniejszych szansach.
- Potwierdzenie uczestnictwa w projekcie Erasmus+ poprzez uzyskanie certyfikatów.
Każdy z projektów obfitował w urozmaicone zajęcia pozwalające zrealizować założone cele. Były to zajęcia w szkołach partnerskich, wykłady prowadzone przez ekspertów z danej dziedziny, warsztaty cyfrowe, wizyty w przedsiębiorstwach tematycznie związanych z tematem mobilności oraz zajęcia językowe, w tym gry terenowe, podczas których uczniowie ćwiczyli komunikację i przełamywanie barier w języku angielskim. Zajęcia projektowe realizowane były w międzynarodowych grupach projektowych, a rezultaty materialne wypracowywane w dwóch językach: polskim i angielskim, a w przypadku mobilności we Włoszech – także w języku włoskim.
Viva l’Italia
W dwutygodniowym projekcie we Włoszech, realizowanym w terminie 07-20.04.2024 (wraz z podróżą) o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000123327 (w ramach akredytacji Erasmus+) wzięli udział uczniowie z klas o profilach technik pojazdów samochodowych, mechanizacji rolnictwa i agrotroniki. Szkołą przyjmującą była Istituto VOLTA. Zadaniem projektowym uczestników było przygotowanie słowniczków branżowych, które miały zostać po powrocie wykorzystane na lekcjach przedmiotowych. Z tego też powodu uczestnicy odwiedzali lokalne warsztaty mechaniczne i inne miejsca, które pozwoliły im zebrać potrzebne informacje, a następnie umieścić je na dedykowanej stronie internetowej. Dużą gratką dla naszych szkolnych miłośników techniki były zajęcia z robotyki w pracowni włoskiej szkoły.
W weekend uczniowie brali udział w zajęciach kulturowych, które poszerzyły ich wiedzę kulturową, historyczną i geograficzną na temat Włoch. Odwiedzili m.in. miasto Triest z najsłynniejszym punktem m. in. Risiera di San Sabba, pięciopiętrowym, ceglanym kompleksem, który podczas II wojny światowej funkcjonował jako nazistowski obóz koncentracyjny, Oslavia Osarium: pomnik-mauzoleum upamiętniający żołnierzy I Wojny Światowej czy miasto na granicy ze Słowenią - Gorizia. Gra miejska poprowadziła uczniów po głównych punktach miejscowości - muzeum, kościele, rynku.
Zíto i Elláda!
W Grecji realizowany był projekt o numerze 2022-2-PL01-KA122-SCH-000101633 finansowany z funduszy programu FERS. Wzięli w nim udział uczniowie z profili: Technik spedytor, Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, Technik żywienia i usług gastronomicznych. Zrealizowany on został w dniach 05-18.05.2024 (wraz z podróżą), a szkołą partnerską było greckie liceum nr 3 w Katerini. Temat mobilności brzmiał „Perspektywy branży logistycznej i turystycznej w Polsce i w Grecji w obszarze prowadzenia biznesu hotelowego i organizacji łańcucha dostaw: uwarunkowania lokalne, gospodarcze, historyczne, społeczne i ekologiczne”. Każda z grup skupiła się na zagadnieniach tematycznie związanych z ich zainteresowaniami zawodowymi. Powstały prezentacje w programie CANVA dotyczące np. kosztów energii elektrycznej w Polsce i Grecji, energii słonecznej, ciekawych miejsc turystycznie w Podkarpackiem i Pierii.
W weekend młodzież miała okazję wziąć udział w wycieczce do Meteorów, masywu skalnego i świątyń zawieszonych między niebem a ziemią oraz w rejsie na wyspę Skiathos.
Wszyscy uczniowie wrócili usatysfakcjonowani, a my myślimy już o realizacji kolejnych międzynarodowych projektów. Uczcie się i bądźcie czujni! 😊